چگونه زمین به وجود آمد؟
متن دلخواه شما
پنج شنبه 12 دی 1392 ساعت 11:55 | بازدید : 1871 | نوشته ‌شده به دست مهران | ( نظرات )

البته در آغاز توضیح مان این نکته را هم باید اضافه کنیم که در مورد سوالات بالا نظریه های گوناگونی ارائه گردیده است. یکی از این نظریه ها به «نظریه ی غباری» شهرت دارد. بر طبق این نظریه، در زمان های خیلی قدیم، توده ی عظیمی از گازهای داغ در فضا وجود داشت. توده ی عظیم مورد بحث آن قدر داغ بود که رنگ آن به سفیدی می زد. این توده در چرخیدن به دور خودش بود و رفته رفته فشرده تر (یعنی کوچک تر) و داغ تر می شد. به تدریج که این ابر گازی شکل کوچکتر و کوچکتر می شد، حلقه هایی از گاز را از درون خودش به خارج پرتاب می کرد.

هریک از حلقه های مورد بحث به مرور زمان غلیظ تر و غلیظ تر گشتند و کم کم از هر کدامشان، یک ستاره به وجود آمد. از طرف یگر، بقیه ی این توده ی گازی شکل عظیم نیز در قسمت مرکزی خودش فشرده تر و داغ تر شد و سرانجام خورشید را پدید آورد.

همان طوری که قبلا گفتیم، این نظریه (که به «نظریه ی غباری» شهرت دارد) فقط یکی از نظریه های ارائه شده می باشد. نظریه ی دیگر به «نظریه ی سیاره های کوچک» (یا «نظریه ی خرده سیاره ها») شهرت پیدا کرده است. بر طبق این نظریه، میلیون ها سال پیش، توده ی بزرگی وجود داشته که از مقداری مواد جامد (که دانشمندان آن را «خرده سیاره» می نامیدند) تشکیل می شده است. در مرکز این مواد جامد، یک خورشید قرار گرفته بود. سپس ستاره ی عظیم دیگری خورشید مزبور را به طرف خودش جذب کرد به طوری که قطعاتی از خورشید جدا شد. همان طوری که یک «گلوله ی برف غلطان» دانه های برف اطراف خودش را به خویش جذب می کند، هر یک از تکه های مزبور نیز تعدادی از «سیاره های کوچک» را به خودش جذب نمود.

همین موضوع باعث شد که حجم تکه های مزبور افزایش پیدا کند و به این ترتیب، سیاره های کنونی به وجود آمدند. دانشمندانی که در این زمینه تحقیق می کنند، دو دسته هستند. عده ای «نظریه ی غباری» را صحیح می دانند و دسته ی دوم «نظریه ی خرده سیاره ها» را می پذیرند.

در هر صورت، ستاره شناس ها عقیده دارند که صحنه هایی که برایتان تعریف کردیم، تقریبا در حدود 5/5 میلیارد سال قبل به وقوع پیوسته است. لازم به تذکر است که غیر از ستاره شناسان، دانشمندان دیگری هم درباره ی موضوع پیدایش زمین و خورشید به تفکر پرداخته اند. این عده از پژوهشگران برای این که پاسخ این سوال ها را پیدا کنند، کوشیده اند جواب این سوال را بدهند که «چه قدر طول کشید تا سیاره ی زمین به شکل امروزی خودش در آمد؟»

آن ها مدت فرسودگی قدیمی ترین کوه های کره ی زمین را مطالعه نمودند و هم چنین به بررسی این موضوع پرداختند که املاحی که امروز در اقیانوس های دنیا وجود دارند، چه مدت طول کشید که به وجود آیند؟ بعد از همه این بررسی ها، دانشمندان مزبور با سایر ستاره شناسان هم عقیده شدند و همگی یک نظریه مشترک ارائه دادند.

نظریه ی مشترک مورد بحث این است که سیاره ی زمین تقریبا در حدود 5/5 میلیارد سال پیش پا به عرصه ی وجود نهاده است.

منبع: دانستنیهای دانش آموز




:: موضوعات مرتبط: فضا , سیارات , اختر شناسی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب